reede, 11. oktoober 2013

Jälle lihtsusest/Once more about simplicity

Mõned asjad on endale ammu selgeks mõeldud, aga kui näed arutlusi lihtsuse teemadel (lihtsuse kaitseks), siis tahan ka toetada. Eveli on Eestis ja ka Ravelrys päris kuulus kuduja. Kirjutab siin, et talle meeldivad labases koes kampsunid: "Minule lihtsalt meeldib parempidine kude, ma ei saa sinna midagi teha. Olen tähele pannud, et eriti vanema põlvkonna esindajad kipuvad arvama, et kui kood "labast", siis tähendab see, et muud ei oska ja et ühe kampsuni peal võiks ikka näidata (kõiki) oma oskusi. Millal iganes ma aga hakkan kuduma sellist praktilist kampsunit, mis sobiks kõigega, tahan ma alati kududa just seda labast pinda. Nii on minu kampsunid siis kõik labased :)". Postitusel on hulk kommentaare, minu oma kaasa arvatud. Mõnele meeldib labane kude, mõni kiidab kudumeid jms. See on tõesti kõik nii: labane kude on ilus, Eveli kudumid on võluvad. Aga kordan jälle pisut abstraktsemat mõttekäiku: disainer ei pea kellelegi midagi tõestama (rokem võib leida siit). Disaineril on oma esteetika ja oma keel. Ta võib teatud piirides ka paindlik olla. Ta ei pea kogu aeg tõestama oma tehnilisi oskusi. Näiteks minu valik on õmblusteta kudumine. Ja ma ei pea tõestama, et saaks ka hakkama kokkuõmblemisega. Ütlen veelgi: minu meelest on päris halb, kui kudum on ülekoormatud, mustrid ei näita lõnga ilu (mis tuleks esile just labases koes või ripskoes). Siis pole näha ei mustrit ega lõnga erilisust. Mu kõige kantavamad kudumid on ka kõige lihtsamad kudumid. Selge, et igaühele see stiil ei sobi, mõni seljas oleksid need kudumid igavad ja mittemidagiütlevad. Aga see jällegi näitab, et üldkehtivaid reegleid (ja kohustusi) ei ole.
I have realized certain things quite some time ago but when I see discussions on the topics of simplicity (in defence thereof), I wish to show my support. Eveli is a rather well known knitter in Estonia and on Ravelry. Here she writes that she loves cardigans in stockinette: "I simply like stockinette, I cannot help it. I have noticed that especially old genereation knitters tend to think that if one knits stockinette, it means that other skills are lacking and one should still show within one sweater (all) one's skills. But whenever I start knitting such a practical jacket that would fit together with everything, I always want to knit this stockinette fabric. Thus, all my sweaters are common: [this is a pun: "labane" in Estonian means "common", "unsophisticated", "vulgar" but in knitting it refers to stocknette]". There are quite a few comments to the post, including my own. It is all true: stockinette is lovely, Evely's knits are charming. But I would like to repeat a somewhat abstract consideration: designer does not have to prove anything to anyone (more on the topic is here). Designer has his/her own esthetics and own language. Within a certain range, s/he can be flexible. S/he does not have to demonstrait his/her technical skills over and over again. For instance, my choice is seamless knitting. And I am not obliged to confirm that I am able to do seams. There is more: I belive it is quite sad when a knit is overloaded, stitch patterns does not let the beauty of the yarn reveal itself (the beauty would become apparent in stockinette). In that case, you loose both: the  of visibility patterns and the character of the yarn. My most wearable knitted garments are the simplest once. Of course, this style is not for everyone, some would look dull and unimpressive in these garments. But this proves once more that there are no universal rules (and obligations).

3 kommentaari:

KK ütles ...

Mul on alati kahju nendest pitssoki kudujatest, kes on võtnud kirju sokilõnga ning palju aega panustanud ilusasse sokikirja. Tulemus on aga üks segapuder, sest ei tule esile ei lõng ega ka muster. Ma olen ise ka korra selle vea teinud ja enam eales ei hakka mustriga vaeva nägema kui on tore triipuv või säbruline sokilõng.

Ja sellega ka olen nõus, et ei pea tõestama. See ei kehti ju ainult disainerite puhul.

polkaknits ütles ...

Anna, I totally agree with you. I found out that I wear only simple sweaters although I knitted many more complicated.
Cheers!

Anna ütles ...

Signe, muidugi on see õige kõigi suhtes, keegi ei pea näitama kogu maailmale oma oskusi. Antud juhul arutlesin enesekeskselt:).

Seeyouat5, thank you! I was expecting a comment from you on the topic:).